Pravidla pro naplňování obecního systému odpadového hospodářství, schválená Radou města Nový Jičín, doplňují obecně závaznou vyhlášku o obecním systému odpadového hospodářství:
- Občané města Nový Jičín včetně místních částí mohou na OŽP požádat o přidělení odpadní nádoby. Formulář lze najít na webových stránkách města, případně získat na OŽP.
Zdůvodnění: Město nastavilo obecně závaznou vyhláškou obecní systém odpadového hospodářství podle § 59 zák. č. 541/2020 Sb., o odpadech v platném znění pro splnění povinností původce odpadu. Pro soustřeďování směsného komunálního odpadu určilo povinnost odkládat jej do popelnic nebo kontejnerů, které jsou obvykle umístěny v blízkosti obydlí žadatele.
- Obec určí stanoviště sběrné nádoby na pozemku ve svém vlastnictví.
Zdůvodnění: Žadatel musí akceptovat navržené místo, pokud se nepostupuje podle pravidla č. 3. Umístění sběrné nádoby nelze vždy provést v blízkosti bydliště žadatele. Město nevlastní veškeré pozemky na území města, proto je nutno akceptovat i větší pochůzkovou vzdálenost. Nutno upozornit na skutečnost, že zákon o odpadech umožňuje obci stanovit místo, a tím může být i nádoba na separačním dvoře; v případě umisťování nádob v blízkosti obydlí se sice jedná o zavedenou praxi, která je však z hlediska zákona nadstandardní službou; stejně také získání odpadní nádoby není nárokovou položkou.
- Žadatel může navrhnout umístění sběrné nádoby na jiný pozemek, a to se souhlasem vlastníka, případně může nádobu umístit na svůj pozemek. Nutno respektovat pravidlo, že nádoby nesmí být dlouhodobě umístěny na chodnících a místních komunikacích; to lze akceptovat pouze v den pravidelného svozu.
Zdůvodnění: Jak je výše uvedeno – viz pravidlo č. 2, ne vždy je možno umístit sběrnou nádobu na pozemku města v blízkosti pobytu žadatele, v takovém případě může žadatel navrhnout i jiné varianty.
- Občané mohou na OŽP požádat o přidělení standardní odpadní nádoby, a to v poměru 5 osob/1 popelnice o objemu 110 l, a dále pak v poměru 23 – 46 osob/1 kontejner o objemu 1 100 l. Nádoby jsou v tomto režimu pořizovány na náklady obce. OŽP může v ojedinělých případech stanovit výjimku, musí se však jednat o závažné důvody – zdravotně postižený člen domácnosti apod.).
Zdůvodnění: Ustálenou praxí a kontrolami bylo zjištěno, že při pravidelných týdenních svozech odpadních nádob (např. o objemu 110 l), je toto množství postačující; stanovení množství osoba/objem je zároveň motivací k třídění odpadů, občané vhodným tříděním snižují množství SKO ukládaného na skládky – toto omezení zároveň snižuje náklady na odpadové hospodářství obce; v kompetenci OŽP je rozhodování o udělení výjimky např. pro zdravotně postiženého občana.
- Prostá výměna nefunkční sběrné nádoby (tzv. kus za kus) se provádí prostřednictvím Technických služeb města, příspěvkové organizace (dále jen TSM), původní nádoba je ze stanoviště odvezena a na místo přistavena funkční nádoba.
Zdůvodnění: Prostou náhradou nefunkční nádoby nedochází k navyšování kapacity ani finanční náročnosti systému, proto není nutné žádat o výměnu prostřednictvím OŽP.
- Všechny nádoby, u nichž se realizuje nebo plánuje vývoz prostřednictvím TSM, musí být označeny QR kódem, který je při vývozu vždy snímán, data jsou shromažďována pro další řízení nakládání s komunálním odpadem. Vyřazení nádoby se vždy zaznamená také do elektronického systému. U hnědých nádob na BRKO jsou QR kódy snímány pouze při vývozu TSM, svoz zajišťovaný ASOMPO evidují pracovníci svozové společnosti. Nádoby nesmí být bez sejmutí QR kódu vyvezeny, v případě technické závady je do elektronického systému vývoz vložen ručně a je o tom nejpozději do 3 pracovních dnů informován OŽP.
Zdůvodnění: Z hlediska sledování počtu vývozů jednotlivých sběrných nádob a jejich naplněnosti a možnosti další optimalizace počtu nádob byly zavedeny QR kódy a jejich snímáním při vývozu jsou získávána potřebná data. Město má plně pod kontrolou svoz odpadů i pro případ jakékoli reklamace ke svozu za strany občanů.
- Občané se podílí na rozvoji sběrné sítě tříděného odpadu – mohou OŽP navrhovat místa pro doplnění nádob na tříděný odpad např. plast, sklo, papír, biologicky rozložitelný odpad….
Zdůvodnění: Občané jsou nezastupitelným partnerem při tvorbě odpadového hospodářství města, jejich návrhy jsou prověřeny a v případě možnosti (např. nalezení vhodného místa, absence nebo nedostačující kapacitě) dochází k rozšíření vytipovaných lokalit.
- Občané města mohou v případě velkoobjemových a biologicky rozložitelných odpadů požádat na Technických službách města Nového Jičína, příspěvkové organizace o zajištění jejich odvozu (přistavení kontejnerů na objednávku za poplatek ve výši 200 Kč/1 m3 kontejner nebo 400 Kč/7 m3 kontejner. Objednání a úhrada paušálního poplatku předem za přistavení a odvoz odpadů se provádí přímo u Technických služeb města Nového Jičína, střediska odpadů, tel. č.: 556 764 835 nebo elektronicky na https://www.tsnj.cz.
Zdůvodnění: Tato služba je občanům poskytována jako náhrada za zrušený harmonogram svozu velkoobjemových odpadů. Uvedený způsob je rovněž využitelný pro sběr biologicky rozložitelného odpadu, naopak se nevztahuje na nakládání se stavebním a nebezpečným odpadem. Ke zrušení pravidelného harmonogramu (2 x ročně) došlo z důvodu plnění kontejnerů nevhodnými odpady, občané nerespektovali stanovené druhy a do van ukládali mimo jiné i nebezpečné odpady a vyřazená elektrozařízení (např. televizory, které byly poškozeny při vhozu, případně vhozením dalších odpadů). Takto smíchaný odpad nelze předat do zařízení a jeho přetřídění není reálné. Po zkrácení přistavované doby s povinnou obsluhou kontejnerů pracovníkem TSM neúnosně stouply náklady na vyvezení 1t odpadu.
- Občané místních částí mohou 2 x ročně využívat svoz nebezpečných odpadů.
Zdůvodnění: Oddělené soustřeďování nebezpečného odpadu v rámci komunálního odpadu lze řešit s odkazem na umisťování nebezpečných odpadů na sběrných dvorech (na ulici Palackého a Propojovací), z důvodu zajištění většího komfortu pro obyvatele místních částí byla tato akce zachována i po zřízení SD.
- TSM budou kontejnery dočasně přistavované na Masarykovo náměstí z důvodů kulturních, sportovních či jiných akcí pořádaných městem uklízet nejpozději následující den po skončení akce, současně zajistí úklid odpadků případně pohozených na ploše, v podloubí a přístupových ulicích
Zdůvodnění: V době mimo konání akce není nutné historické náměstí vybavovat navýšenými kapacitami odpadních nádob zejména z estetických důvodů. Pokud by bylo neekonomické odvážet nádoby v krátkém časovém úseku pro akce následné, je možné nádoby dočasně uložit mimo exponovaná místa kolem náměstí (např. stávající ohrádky, prostor u veřejných WC apod.). V turistické sezóně je zbytečné umisťovat na náměstí nevyužitelnou kapacitu pro odložení odpadů. Na problém opakovaně poukazovali občané, návštěvníci i pracovníci jiných útvarů města.
- Vzhledem k tomu, že na pneumatiky se vztahují povinnosti pro zpětný odběr dle zák. č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, nejsou tyto přijímány na separační dvory.
Zdůvodnění: Výrobce pneumatik je povinen prostřednictvím posledních prodejců na vlastní náklady písemně informovat konečné uživatele o
a) požadavku, aby odpadní pneumatiky nebyly odstraňovány jako netříděný komunální odpad, ale byly odevzdány na místech k tomu určených v souladu s tímto zákonem, a
b) způsobu zajištění zpětného odběru.
Autor: Eva Rusková, 08.06.2023